FBE- Uçak ve Uzay Mühendisliği Lisansüstü Programı - Doktora
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Atabay, Elmas" ile FBE- Uçak ve Uzay Mühendisliği Lisansüstü Programı - Doktora'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeBir İniş Takımı Mekanizmasının Dinamiği(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-07-12) Atabay, Elmas ; Özkol, İbrahim ; 436404 ; Uçak ve Uzay Mühendisliği ; Aerospace EngineeringBurulma serbestlik derecesine sahip bir burun iniş takımı modelinin shimmy (çalkalanma) analizi yapılmıştır. Shimmy, lastik ve iniş takımı dinamiklerinin etkileşiminden ortaya çıkan bir titreşim hareketidir ve iniş takımının veya uçağın kendisinin hasarına yol açabileceğinden önemli bir konudur. İniş takımı sistemleri ve bileşenleri hakkında temeller ve tarihsel süreç, ilgili terminoloji ve farklı tekerlek yerleşimleri tanıtılmıştır. İniş takımlarının temel bileşenleri olan sönümleyici, lastik ve frenler detaylı biçimde sunulmuştur. Sönümleyici denklemleri verilmiştir. Lastik boyut ve basınçları, lastik tasarımları, lastiklerin sınıflandırılması ve en sık kullanılan lastik modelleri sunulmuştur. İniş takımı tasarımı ile ilgili hususlar tartışılmıştır.Gövdeye ve kanada bağlı ana iniş takımları için kapanma kinematiği denklemleri verilmiştir. Shimmy tanımlanmıştır ve nedenleri verilmiştir. İniş takımı modelleri sunulmuştur. İniş takımları ve shimmy hakkında detaylı bir literatür araştırması verilmiştir. Burulma serbestlik dereceli bir burun iniş takımının hareket denklemleri verilmiştir. Gerili tel lastik modeli denklemleri çıkarılmıştır. Model lineerleştirilmiştir ve parametre uzayında kararlılık analizi yapılabilmesi için Routh–Hurwitz kriteri uygulanmıştır. Karakteristik denklem ve özdeğerler bulunmuştur. Sonuçlar literatür ile uyum sağlamaktadır. Kaster mesafesi ve lastik yarım temas mesafesinin artırılması ve azaltılmasının kararlılık bölgelerine olan etkisi araştırılmıştır.Lineer ve nonlineer modellerin neticeleri zamana bağlı olarak gösterilmiştir. Limit çevrimler elde edilmiştir ve sönüm katsayısı ile taksi hızının limit çevrimlere etkisi gözlemlenmiştir. Boşluk tanımlanmıştır ve boşluk hakkında bir literatür araştırması verilmiştir. Burulma serbestlik dereceli burun iniş takımı modeline boşluk eklenmiştir. Boşluğun burulma açısı, yanal lastik deformasyonu ve limit çevrimlere etkisi gözlenmiştir. Pasif, aktif ve yarı aktif kontrol stratejileri tanımlanmıştır. Manyetoreolojik (MR) sönümleyiciler tanıtılmıştır. MR sönümleyicilerin çalışma prensipleri ve çeşitli MR sönümleyici modelleri sunulmuştur. Akıma bağlı Bouc–Wen modeli ile gösterilen bir MR sönümleyici iniş takımı modeline eklenmiştir.Bir iniş senaryosu uygulanmıştır. Bu çalışma, hem lineer hem nonlineer analiz araçlarını, boşluk kavramını ve bir MR sönümleyicisi içerdiğinden çok detaylı bir çalışmadır. Literatürde, tekerlek veya iniş takımı shimmy analizi hakkında az sayıda çalışma vardır, ancak boşluğa sahip bir burun iniş takımının detaylı bir analizi yapılmamıştır. Boşluklu ve boşluksuz iniş takımı modellerine bir MR sönümleyicisinin eklenmesi bir yeniliktir. Akıma bağlı Bouc–Wen modelinin uygulanması da bir başka yeniliktir. Bouc–Wen modelinin parametreleri genetik algoritmalar ile bulunmuştur.