FBE- Mimari Tasarım Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "10005844" ile FBE- Mimari Tasarım Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeBilimkurgu Filmlerinin Mimari Açıdan Gelecekle İlgili Fikirlerin Oluşmasına Katkısı(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-07-19) Topuz, Özlem ; İnceoğlu, A. Arda ; 10005844 ; Mimari Tasarım ; Architectural DesignMimarlık insanlığın var oluşuyla ortaya çıkmış ve insan için hizmet etmiş bir sanat dalıdır. Kökleri bu geçmişle çok sağlam olan mimarlık bireyin, toplumun gelişmesi, değişmesiyle beraber değişmiş ve gelişmiştir. Kendini yenilemiş ve zamana ayak uydurmuştur. Verdiği ürünlerin kalıcı olmasıyla insanlık için bir tarihi içerir. Geçmişten gelen mimari örnekler, bugüne ait olmasalar da bugün içindeki yerleriyle geçmiş arasındaki bağı kurar niteliktedir. Zamansal düzlemler içindeki bağlayıcı özelliğiyle mimarlık, geçmiş bugün ve gelecek ilişkisini zihinlerde oluşturur ve canlandırarak topluma armağan eder. Bu kadar etkili bir sanat türünün diğer sanat dallarıyla olan ilişkisi kaçınılmazdır. Zaman zaman mimarlığın bu türleri etkilediği, zaman zaman da farklı türlerin mimarlığı etkilediği bir ortam varoluşları kadar eskidir. Gelişen dünya, küreselleşen ortamda bu etkileşim kaçınılmazdır. Müzikle, resimle, edebiyatla olan etkileşimlerin yanı sıra mimarlığın sinema sanatıyla olan etkileşimi gelişen teknoloji ve bilgisayar çağında bir kademe daha ileride durmaktadır. Sinemanın sunduğu sınırsız hayal gücü ve görsellik, mimarlığın her zaman ihtiyacı olan bir ortama olanak verir. Mimarinin esas meselesi olan mekân üzerine getirdiği farklı bakış açıları, değişik kullanımlarla mekân için denemeler yapar. Bu etkileşim tek taraflı bir ilişki sonucunda oluşmaz. Mimarlık sinemadan alacaklarını, sinemanın mekân kullanımları, mekân üretimleri sonucunda elde edilen verilerden alır. İlişki için ilk adımı sinema atar. Sinema senaryosunu anlatmak ve yansıtmak için zamana ve mekâna ihtiyaç duyar. Sinemada mekân filmin her sahnesinde belirir. Aslında kameranın kadrajı bile bir mekânı tanımlar. Bu kavramsal yaklaşımın yanında alenen filmde beliren mekânlar kendi başlarına bile konuyu anlatmak için yeterlidir. Mekân kavramının film için bir diğer önemi de zaman kavramının oluşturulmasında da etkin rol almasıdır. Bu iki kavram iç içe geçmiş bir durum sergiler. Bazen mekânlar, zaman kavramını oluştururken bazen, zaman mekânları etkiler. Zamanın mekânları etkilemesi genellikle geleceği yansıtan filmlerde yani bilimkurgu türü filmlerde karşımıza çıkar. Bilimkurgu türleri mimarlık için, içerdikleri bilimsel bilgi ve yaptıkları öngörülerle önceden hazırlanmış birer çalışmadır. Bu özelliğiyle mimarinin gelişiminde önemli yer tutarlar. Mekân kullanımları var olan mekân kullanımları, kurgusal mekânlarıyla karşımıza çıkarlar. Var olan mekânlar için nasıl bir evrim süreci geçirecekleri, varlıklarını sürdürüp sürdüremeyecekleri konusunda bilgiler içerirken, yeni ürettiği mekânlarla da meydana gelecek değişikliklerin yönünü çizer. Oluşturduğu ve içine çeken bu gerçekçi ortamla bize geleceğimiz ile ilgili düşünme fırsatı sunar. Her gün içinden geçtiğimiz sokakları gelecek dünyası olarak görmek, hissetmek, daha önce karşılaşmadığımız türden mekânların içerisinde yer alabilmek büyük bir şanstır. Bu şanslı durum içerisinde aynı bina açıklıkları, aynı cepheler, aynı malzemeler daha cesur boyut ve dillerle karşımıza çıkar. İç mekânlardaki yaşanmışlık ve birikmişlikten kaynaklı oluşan tarzlar hemen dikkati çeker. Tez bu anlamda geleceği yansıtan bilimkurgu filmlerinin mekânlara, kentlere dair verdiği referanslarla nasıl bir gelecek kurguladığını, bunu yaparken nasıl davrandığını, gelecek denen olgunun aslında nasıl bir durum yaratılarak oluşturulduğunu ortaya koymaya çalışmaktadır. Kullanılan gerçek mekânların, kentlerin filmdeki izleriyle günümüzdekiler arasındaki ilişkilerinin tespiti merak edilen konuya dair önemli bulgulara ulaştırır.