FBE- Uçak ve Uzay Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Aksoy, Kadir Oray" ile FBE- Uçak ve Uzay Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeYedek Teker Taşıyıcı Sisteminin Titreşim Kaynaklı Yorulma Analizi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014-06-19) Aksoy, Kadir Oray ; Mecitoğlu, Zahit ; 10040678 ; Uçak ve Uzay Mühendisliği ; Aerospace EngineeringGünümüz otomotiv fimaları arasındaki rekabet günden güne artmaktadır. Artan rekabet firmaları daha güvenli daha ucuz ve daha ekonomik kulanımı olan araçlar üretmeye zorlamaktadır. Bu rekabet ortamında firmalar, istenilen araç özellik hedeflerini tutturabilmek için projelerin başlangıç safhalarında tasarlanan sistem ve komponentler dijital ortamda analiz edilip fiziksek olarak test edilirler. Bu testlerin en önemlilerinden birisi de uzun ömür yapısal dayanım araç testleridir Bu çalışmada ağır ticari bir aracın uzun ömür yapısal dayanım araç yol testinde titreşim kaynaklı yorulma hasarına uğramış yedek teker ana taşıyıcı ana braketleri incelenmiştir. Yedek teker ana taşıyıcı braketlerinin titreşim kaynaklı yorulma hasarını incelemek için aracın uzun ömür yapısal dayanım testinin yapıldığı yol güzergahlarının her birinden üç eksenli olarak ivme verileri toplanmıştır. Toplanan ivme verileri zaman ve frekans düzleminde incelenmiştir Yol yüklerinin 0-50 Hz frekans aralığında ve Z (düşey) ekseninde baskın olduğu gözlemlenmiştir. Toplanan ivme verilerinin incelenmesinin ardından yedek teker taşıyıcı sisteminin titreşim kaynaklı yorulma analizi gerçekleştirilmiştir. Titreşim kaynaklı yorulma analizi için yedek teker taşıyıcı sisteminin ANSA yazılımı ile sonlu eleman modeli oluşturulmuştur. Model NASTRAN yazılımına alınarak serbest titreşim analizi yapılmıştır. Yedek teker taşıyıcı sisteminin doğal frekanslarının ve modları belirlenerek araç yol testinden toplanan ivme verilerinin frekans değerleri ile karşılaştırılmış ve sistemin ilk üç doğal frekansının yol yüklerinin etkinliğinin fazla oluğu 0-50 Hz frekans aralığında olduğu belirlenmiştir. Doğal frekans analizinden sonra NASTRAN yazılımı ile dinamik gerilme analizi gerçekleştirilmiştir. Dinamik gerilme analizi büyük kütle yaklaşımı kabulü ile mod süper-pozisyon yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Dinamik gerilme analizinde lineer malzeme özellikleri kullanılmıştır. Yorulma analizi FORD Otomotiv A.Ş. tarafından geliştirilmiş FDYNAM yazılımı ile gerçekleştirilmiştir. Dinamik gerilme analizi sonucunda elde edilen asal gerilmeler Neuber gerilme düzeltme teorisi kullanılarak nonlineer gerilmelere dönüştürülmüştür. Elde edilen nonlineer gerilmeler Smith Watson Topper ortalama gerilme teorisi kullanılarak düzeltilmiş ve Miner birikimli hasar teorisi kullanılarak yedek teker ana taşıyıcı braketleri üzerindeki toplam hasar değerleri belirlenmiştir. Yedek teker ana taşıyıcı braketi üzerindeki hasar 1.59 değerinde ve araç testinde oluşan hasar ile aynı bölgede elde edilmiştir. Elde edilen sonuçların ardından tasarım iyileştirme çalışmaları yapılmış, farklı çözüm önerileri belirlenmiştir. Belirlenen çözüm önerilerinin arasından zaman, maliyet, ağırlık gibi kısıtları ihlal etmeden uygulanabilecek olan en uygun çözüm olarak yedek teker ana taşıyıcı braketlerinin kalınlığının arttırılması kararlaştırılmıştır. Yedek teker ana taşıyıcı braketinin kalınlığının arttırılması ile elde edilen yeni tasarımın titreşim xx kaynaklı yorulma analizi gerçekleştirilmiş. Yeni tasarım üzerinde çıkan hasar değerleri emniyet katsayısı olarak belirlenen 0.25 hasar değerinin altına indirilerek 0.20 hasar değeri elde edilmiştir. Elde edilen yeni tasarım yorulma hasarı oluşan araç ile aynı araç özellikleri taşıdığı kabul edilen farklı bir araç projesi için yapısal dayanım uzun ömür testi yapılacak olan araçta test edilerek tasarım doğrulanmıştır