Makine Dairesi Yangınlarına Açıklıkların Etkisinin İncelenmesi

thumbnail.default.alt
Tarih
2008-11-19
Yazarlar
Sülüs, Aydın
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Institute of Science and Technology
Özet
Bu çalışma ile bir gemide yangın çıkma olasılığı en yüksek yerlerden biri olan makine dairesi ele alınıp, çeşitli yangın senaryoları kurgulanarak, doğal havalandırma açıklıklarının yangının yayılımına ve makine dairesine olan etkileri, sayısal olarak incelenmiştir. Ayrıca çalışmada, yangın söndürme sistemlerinden karbondioksit ve yağmurlama sistemleri modellenerek yangına olan etkileri de incelenmiştir. Değişik yangın senaryoları için hesaplanan basınç, sıcaklık, hız ve konsantrasyon alanları sunulmuş ve karşılaştırılmıştır. Sonuçlar makine dairesindeki açıklıkların yangının gelişiminde ve yayılımında önemli bir rol oynadığını göstermiştir. Ayrıca makine dairesinde yangının başlaması ve yangın söndürme sistemlerinin devreye girmesinden sonra yangının 1 ila 3 dakika içinde sona erdiğini göstermiştir. Bu durum uluslararası klas kuruluşlarının öngördüğü kriterler içindedir ve uygulanan modelde yangın söndürücülerin yeterli olduğunu göstermektedir. Sonuçların doğruluğu ise sayısal hesaplamaların analitik sonuçlar ile karşılaştırılması ile gösterilmiştir.
In this study, the engine room which has one of the high fire risk place in the ship was considered and, the effects of openings on the spreading of fire and the engine room for different fire scenerios were studied numerically. Furthermore, the fire extinguishing systems such as carbondioxide and water spray systems were modelled and their effects on the fire were investigated. The computed pressure, temperature, velocity and concantation areas for diffrent fire scenarios were presented and discussed. The results of the study show that the openings have an important effect on the growing and spreading of fire in the engine room. Furthermore, the results indicate that the fire was extinguished between 1 and 3 minutes after the beginning of fire and start of the fire extinguishing system. This complies with the international class society rules and it indicates that the fire extinguishing system is adequate. The results validated by comparing the computational results with the analytical ones.
Açıklama
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2008
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 2008
Anahtar kelimeler
Yangın, Doğal havalandırma, CFD, Fire, Natural ventilation, CFD
Alıntı