Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11527/3231
Title: | Geliştirilmiş Melez Büyük Patlama-büyük Çöküş Optimizasyon Algoritmaları Ve Tek Ve Çok Amaçlı Havaalanı Kapı Atama Problemi Uygulamaları |
Other Titles: | Enhanced Hybrid Big Bang-big Crunch Optimization Algorithms And Applications On Single And Multi-objective Airport Gate Assignment Problem |
Authors: | Eksin, İbrahim Genç, Hakkı Murat 432452 Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği Control and Otomation Engineering |
Keywords: | Büyük Patlama-Büyük Çöküş optimizasyon metodu Havaalanı kapı atama problemi çok amaçlı evrimsel optimizasyon Big Bang-Big Crunch Optimization Algorithm Airport gate assignment problem Multi-objective evolutionary optimization |
Issue Date: | 17-Jul-2012 |
Publisher: | Fen Bilimleri Enstitüsü Institute of Science and Technology |
Abstract: | Bu çalışmada, Büyük Patlama Büyük Çöküş eniyileme yönteminden yola çıkılarak sürekli eniyileme problemlerinin çözümüne yönelik Yerel Yönsel İlerlemeli Büyük Patlama-Büyük Çöküş yöntemi önerilmiştir. Algoritmanın doğruluk, hız ve karmaşıklık analizi hem Büyük Patlama-Büyük Çöküş yöntemi ile hem de literatürde en çok kabul görmüş yöntemlerle karşılaştırmalı olarak verilmiştir. Bunun yanında tek amaçlı ve çok amaçlı havaalanı kapı atama problemlerinin çözümüne yönelik yeni evrimsel arama algoritmaları önerilmiştir. Önerilen algoritmaların test edilebilmesi için gerçek saha verilerine yakın bir şekilde parametrik veri üretebilen sentetik veri üreteci tasarlanmıştır. Bu yapay verilerle benzetimleri yapılan algoritmaların performansı, İstanbul Atatürk Havaalanı’ndan elde edilen saha verileri üzerinde de sınanmış, elde edilen sonuçlar Atatürk Havaalanı’nda kurulan kaynak yönetim sisteminde kullanılmıştır. One of the main contributions of this study is the local search hybridized version of the Big Bang-Big Crunch optimization algorithm, namely Big Bang-Big Crunch Algorithm with Local Directional Moves for continuous optimization problems. The accuracy, speed and complexity analyses for the algorithm are compared with both the Big Bang-Big Crunch algorithm and state-of-the-art versions of the well known evolutionary computing methods. As the second main contribution of the study, new evolutionary algorithms on the solution of single and multi-objective airport gate assignment problems have been proposed. The effectiveness of the algorithms is then tried to be illustrated on quasi-realistic airport plane and pedestrian traffic data and actual field data collected from İstanbul Atatürk Airport. |
Description: | Tez (Doktora) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012 Thesis (PhD) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 2012 |
URI: | http://hdl.handle.net/11527/3231 |
Appears in Collections: | Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği Lisansüstü Programı - Doktora |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.