Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11527/2926
Title: Stop/start Sisteminin Modellenmesi, Doğrulanması Ve 1.5 L Dizel Motora Entegrasyonu
Other Titles: Modelling, Validation And Integration Of Stop/start System For 1,5l Diesel Engine
Authors: Mugan, Ata
Özdemir, Abdulehad
10002412
Mekatronik Mühendisliği
Mechatronics Engineering
Keywords: Otomotiv
Stop/Start
Automotive
Stop/Start
Micro-Hybrid
Issue Date: 13-Sep-2013
Publisher: Fen Bilimleri Enstitüsü
Institute of Science and Technology
Abstract: Otomatik Stop/Start sistemi ile aracın rölantide beklediği kısımlarda içten yanmalı motoru durdurarak yakıt tasarrufu sağlanır. Böylece içten yanmalı motoru rölantide tutmak için püskürtülen yakıttan tasarruf edilmiş olur. Stop/Start sistemi için farklı stratejiler de mevcuttur. Otomatik şanzımanlı araçlarda motorun otomatik olarak durması için aracın duruyor olması ve kullanıcının fren pedalına basıyor olması gerekmektedir. Kullanıcı fren pedalını bırakınca motor otomatik olarak başlatılmaktadır. Manuel vitesli araçlarda iki farklı strateji kullanılmaktadır. Viteste durdurma stratejisinde motorun durdurulması için aracın duruyor olması ve depriyajın basılı olması gerekmektedir. Aracın viteste olup olmaması bu strateji için önemli değildir. Kullanıcı depriyaj pedalını bırakmaya başladığı anda motor otomatik olarak çalıştırılır. Bu projede kullanılan yöntem ise boş viteste durdurma stratejisidir. Bu strateji ile motorun otomatik durdurulabilmesi için aracın duruyor olması, boş vitesin seçilmiş olması ve debriyaj pedalının basılı olmaması gerekmektedir.
Micro-Hybrid systems such as Regenerative Braking and Stop/Start (S/S) systems are commonly used systems in automotive industry. This paper is based on integration Stop/Start system to 1.5 liter diesel engine. General information is given about systems which are used by Stop/Start system. Engine mapping data obtained with using engine dynometer. The equations of motion were used for the torque model. With using calculated engine speed and engine inner torque fuel quantity values integrated. For NEDC cycle fuel consumption benefit of S/S system is simulated as 0.17 liter for per 100 km which is measured as 0.16 liter for per 100 km. An approximate model developed which is useful to use at early phases of a vehicle project. For NEDC cycle CO2 emissions benefit of S/S system is approximately 4 gr/100 km which is simulated as 4.5 gr/100km.
Description: Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 2013
URI: http://hdl.handle.net/11527/2926
Appears in Collections:Mekatronik Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
13533.pdf3.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.