Throat Playing Practice Of Honamli Yörüks

thumbnail.default.alt
Tarih
2018
Yazarlar
Toros, Turna Ezgi
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Institute of Social Sciences
Sosyal Bilimler Enstitüsü
Özet
Yörüks are the group of the people mostly living in South and West parts of Anatolia and leading a life based on pastoral nomadism. Today, most of the Yörük groups have settled down. Thus, culture and social structure that developed according to nomadic life have been changed. Throughout that process of change in lifestyle, musical practices that evolved with respect to nomadism have began to be forgotten. Among those musical practices, throat playing is a unique vocal technique of Yörük culture. Throat playing is executed by ornamentation of the sound produced by the vocal fold by pushing the hand fingers onto the throat. Primarily practiced while shepherding, this practice is mainly done by women performers. In this study, a group of Honamlı Yörüks living in Gedikli Village, Isparta is chosen as the field of the study focused on throat playing practice named as dova or dova çalmak by the members of the community. In the study, the practice of throat playing is analyzed with respect to its musical and technical characteristics as well as its interaction with nomadic life and Yörük social life based on the date gathered from the field. The field chosen is a field where the researcher's family is coming from, so the position of the researcher in the field and the study is another aspect of the study. The purpose of the study is to search the social and musical characteristics of the practice of throat playing while considering the effects of the interaction between the researcher and the field.
Yoğun olarak Anadolu'nun güney ve batısında yaşayan Yörükler, konar göçer hayat sürdüren ve hayvancılıkla geçimlerini sağlayan toplulukların genel adıdır. Günümüzde çoğu Yörük topluluğu yerleşik hayata geçmiş durumdadır, bu yüzden de göçebe hayata bağlı olarak gelişen kültürel üretim ve sosyal yapı değişmektedir. Bu değişim sürecinde, göçebe hayat ekseninde gelişmiş olan müzikal edimler de unutulmaya yüz tutmuştur. Bu müzikal edimlerden birisi olan boğaz çalma geleneği, Yörük topluluklara özgü bir vokal biçimidir. Boğaz çalma, el parmaklarının boğaz üzerinde bastırılmasıyla, ses telleriyle oluşturulan sesin değiştirilmesi şeklinde gerçekleştirilmektedir. Genellikle hayvanların otlatılması sırasında gerçekleştirilen bu eylem, pek çok Yörük topluluğunda ağırlıklı olarak kadınlar tarafından gerçekleştirilmektedir. Bu çalışmada, Yörük topluluklarından birisi olan Honamlı Yörükleri'nin Isparta'nın Gedikli Köyü'nde hayatını sürdüren bir grubu alan olarak seçilmiştir. Çalışmada, bu topluluktan elde edilen veriler doğrultusunda boğaz çalma eyleminin, topluluk tarafından ifade edilen biçimiyle dova ya da dova çalmanın müzikal ve teknik özelliklerinin yanı sıra Yörüklerde göçebe hayat ve sosyal yapıyla ilişkileri de incelenmektedir. Ayrıca seçilen alanın, araştırmacının aile bağlarının bulunduğu bir alan olması nedeniyle de araştırmacının alandaki ve çalışmadaki konumu, çalışmanın diğer bir boyutunu oluşturmaktadır. Çalışmanın amacı, boğaz çalma eyleminin sosyal ve müzikal yanlarını araştırırken araştırmacı ile alanı arasındaki etkileşimi ve bu etkileşimin çalışma üzerindeki etkilerini incelemektir.
Açıklama
Thesis (M.A) -- İstanbul Technical University, Institute of Social Sciences, 2018
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018
Anahtar kelimeler
Music, Müzik
Alıntı