İmgesel Ve Sembolik Anlamlar Taşıyan Kompozisyonların Gravür Tekniğinde Uygulanması

thumbnail.default.alt
Tarih
1998
Yazarlar
Yalçın, Tangül
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
Institute of Social Sciences
Özet
İmgesel ve sembolik anlatım diliyle oluşturulan çalışmalarda; zihnin en derin, tabakalarında yer alan, özgün ve içgüdüsel yaşam yansıtılmaya çalışılmıştır. Yaşama dair çeşitli enstantaneler imgesel ve sembolik biçimler yardımıyla çalışmalara aktarılmıştır. Sembolik anlatımlarla ve bunların tekrarı ile evrensel bir anlatım dili oluşturulmuştur. Düşsel mekanlarda yer alan sembolik figürlerin oluşturduğu kompozisyonlarda, bütünlük ilkesi korunmuştur. Her tasarım birbirinden bağımsızdır; hem de kendi aralarında bir iç bütünlük sağlar: Biçim ve anlam açısından devamlılık söz konusudur. Kompozisyonlar, özgün basım resim türü Metal Gravür tekniği ile çalışılmıştır. Metal gravür yöntemlerinden Islak Kazı tekniği uygulanmıştır. Çünkü ıslak kazı tekniği çalışmalar için nitelikli bir anlatım aracıdır. Ayrıca gravür tekniği; yalın ve etkili imgesi, estetik biçimi, plastik olanaklarının zenginliği ve çoğaltma olgusu sebebiyle bu tekniğin seçilme nedenidir. Gravür tekniğinin olanaklarından çizgisel ve dokusal etkiler, tasarımlarla bütünlük sağlamıştır. Böylece yalın, ince, aynı zamanda zengin ve ölçülü bir etki alınmıştır. Çalışmaları renklendirirken, benzer renk dizilerini (sarı, turuncu, kırmızı-sarı, okre, kahverengi v.b) ve tamamlayıcı renkleri (mavi-turuncu, kırmızı-yeşil) içeren renk denemeleri yapılmış, bununla çalışmalarda farklı etkiler elde edilmiştir. Ayrıca herbir tasarım için siyah boya kullanılarak açık-koyu değerleri gösteren baskılar alınmıştır. Sonuç olarak çalışmalarda ortaya konan plastik sorun, imgesel ve sembolik anlamlar içeren özgün tasarımların, gravür tekniği ile çalışılarak, yorumlanmasıdır. Ayrıca tekniğin sunduğu imkanları çalışmalara uygulayarak, görsel anlatımı vurgulamak önemliydi. Kompozisyonların oluştuğu düşünsel süreçte yaşamın bilince yansıyan düşsel dünyasından yararlanılmıştır. Düşsel mekanlardaki sembolik anlatımlar konu alınarak, gravür tekniği ile görselleştirilmiştir.
The aim of art is to form our feelings, thoughts and excitements and to communicate these to others. The work of art relys on reality on one part and the other part is an existence of meaning. Art is, looking from the meaning part, the expression of the inner world. It is a product of subjectivism and individualism. It reaches the general and the majority. The aim of the artist; there are problems, not only correct composition, colours, balance, form. The is much more in it than that. The work of art includes acertain thoughts, hopes, feelings, enthusiam, in short the inner world. For that reason, we can always fınd a trace from the universe, the world, socitey, human and even from ourselves int the work of art. The implicit of our thesis begins from this point on. Each work of art tries to express its message in differents ways. Said in a symbolic way, we can see what is ‘beyond the sight’ We can fınd the world, whichthe eye cannot reach, we can find the ‘hidden things’. In compositions with imaginary and symbolic, completely oneiro-critical places and symbolic meanings are placed. In the projects, images being reflected in real life by our senses are being handled. These are ciphered by some symbols: ■ trees are the symbol of being and life ■ globes are the symbol of fiıture and hopes ■ architectural elements are the symbol of past lifers and civilisations, ■ perils are the symbol of movement, energy and changes ■ wind milis are the symbol of the procedure and changes of life, ■ books are the symbol of messages In the projects, composition elements are placed which are speculated in a mysterious time and place, sometimes active, sometimes calm The imaginative world of life is set in view and the symbols used are a message to the real world. The tides between images and reality are a reason for illusion.
Açıklama
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1998
Thesis (M.A.) -- İstanbul Technical University, Institute of Social Sciences, 1998
Anahtar kelimeler
Güzel Sanatlar, Gravür, Metal baskı, Özgün baskı, Özgün baskı resim, Fine Arts, Gravure, Metal press, Original print, Original print art
Alıntı