İki Kişilik Hafif Askeri Eğitim Uçaği Flap Dizayni

thumbnail.default.alt
Tarih
1996
Yazarlar
Korkmaz, M. Selami
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Institute of Science and Technology
Özet
Bu tezin amacı, dış boyutları ve görev özellikleri ile ilgili parametreleri bilmen bir uçağa bir flap tipi seçmek, boyutlandırmak ve flap sistemini hazırlamak olarak özetlenebilir.Flap konusundaki çalışmamızın akışı şu şekilde gelişti:1.Adım: Öncelikle flap ve flap sistemi hakkında ve daha sonra, incelediğimiz tipteki uçaklarda hangi flap tipleri kullanıldığı araştırılarak bu flap tipleri hakkında literatür taraması yapıldı ve gerekli flap sistemini tesbit edebilmek için aşağıdaki yol takip edildi:2.Adım: Flabm uygulanacağı kanat planformunun flapsız halde (yani flap çekilmiş halde) gerekli taşıma katsayısını ne ölçüde sağlayabildiği araştırıldı. Kanadın bu taşımayı sağlayabildiği görüldükten sonra 3. adıma geçildi.3.Adım: Kalkış ve iniş halinde uçak hızı, seyahat hızından az olduğundan gerekli taşımayı elde edebilmek için taşıma katsayısının ne kadar arttırılması gerektiği hesaplandı. Bu artışı gerçekleştirebilmek için (J. Roskam’ m CLASS 1 metodu ile) yüksek taşıma tertibatlarından en çok kullanılan üç cins firar kenarı flaplan arasında (farklı flap boyutları da denenerek) optimum flap tipi ve boyutu ile flap sapma açılan tesbit edildi.4.Adım: Mevcut literatürler taranarak, seçilen flap tipine göre profil seçildi ve iniş pozisyonuna varıncaya kadarki çizdiği yörünge tesbit edildi. Çizim ve hesaplarda geniş bir şekilde kullanılan I-DEAS yazılımının içinde bulunan FEM modülüyle 2 boyutlu profil etrafındaki akış, flaph ve flapsız hallerde ve farklı hücum açılarında, seçilen flap hücum kenarı pozisyonu tetkik edildi.5.Adım: Dış hatları belli olan flabm kanatla bağlantısı ve adaptasyonu gerçekleştirildi. İskeleti oluşturan rib-spar yapısı ile flap kaplaması tesbit edildi. Sheet Metal Working (levha metal çalışması) adı verilebilecek bu bölümde hafif uçaklarda kullanılan alüminyum alaşımları incelendi. Flabı tahrik eden itme-çekme çubuk sistemi tesbit edildi. Bu tesbit esnasında a) farklı itme-çekme çubuk sistemleri ile kablo-makara sistemleri denenerek, b) kanat yapısı ve kanat içinde bulunan iniş takımı, yakıt tankları v.b. göz önüne alınarak optimum sistem oluşturulmaya çalışddı.6.Adım: Tasarlanan flap sisteminin kritiği yapıldı, üzerinde yapdabilecek değişiklikler ve görev ve boyut olarak farklı uçaklardaki flap düzenekleri tartışddı.
The aim of this thesis, to design an appropriate flap system for a given single engined basic trainer aircraft. In this study, the auxiliary devices discussed are essentially movable elements that permit the pilot to improve performance by increasing the wing loading while maintaining acceptable landing and take-off speeds led to the development of retractable devices to improve the maximum lift coefficients of wings without changing the characteristics for the cruising and high - speed flight conditions.The ability to design efficient high lift systems for aircraft has become increasingly important for a number of reasons. Firstly, during the last 10-15 years, the worldwide ability to design wings for efficient transonic flight has been transformed by:a)increased understanding of how to design for mixed subsonic and supersonic flow over the wing; b)the increased capability and reliability of CFD codes in predicting these flows.As a result, wing loading have been able to increase without incurring any penalty in cruise or turn performance. The corollary of this is that increased demands have been put on the design of the high lift system in order to retain the same take-off and landing performance. Secondly, the current world military situation, with the cessation of the Cold War, demands that forces are able to react quickly to a developing situation anywhere in the world, and thus that military transport aircraft are able to operate from operate from unprepared and short landing strips - again making increased demands on the design of the high lift system. Finally, the demands made by stealth requirements on the shape of the aircraft - generating configurations such as the FI 17 and the B2 - lead to geometries which area far from optimum aerodynamically, and hence which are likely also to make increased demands on the design of the high - lift system in order to preserve the landing and take-off performance.
Açıklama
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 1996
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 1996
Anahtar kelimeler
Flap sistemi, Uçaklar, Flap system, Airplanes
Alıntı