Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11527/14496
Title: Çekirdeği Gözenekli Kiriş Yapılarının Diferansiyel Dönüşüm Metodu Kullanılarak Serbest Titreşim Analizi
Other Titles: Free Vibration Analysis Of Foam Core Beam Structures Via Diffrential Transform Method
Authors: Özkol, İbrahim
Öztürk, Ahmet Gökay
10102766
Uçak ve Uzay Mühendisliği
Aerospace Engineering
Keywords: DDM
TİTREŞİM
DTM
TİTREŞİM
Issue Date: 19-Feb-2016
Publisher: Fen Bilimleri Enstitüsü
Institute of Science And Technology
Abstract: Günümüz ihtiyaçlarını karşılamakta zorlanan geleneksek yapılar yerine kompozit yapıların kullanımı gün geçtikçe artmaktadır. Özellikle havacılık sektöründe, uçak iskeletinin ağırlığı direk olarak taşınacak yolcu sayısı ve yakıt tüketimi gibi işletme kalemlerini etkilemektedir, bu durum kompozit kullanımını zorun haline getirmiştir. Sürekli dinamik yükler altında zorunda olan tüm yapılarda olduğu gibi hava taşıtlarında da titreşim analizi uçak tasarımının önemli bir aşamasıdır. Bu yükler altında uçak yapılarının yorulma ömürlerini arttırmak, rezonansı engellemek ve hangi frekansta yapının ne gibi tepki göstereceğini öngörebilmek için dikkatle üzerinde durulmalıdır.  Sandviç kirişlerin titreşim özelliklerini incelemeden önce, sandviç yapıları anlamak adına geniş bir araştırma yapılmıştır. Öncelikle sandviç kirişlerin ne olduğuna ve neden sandviç kullanılması gerektiğine değinilmiştir. Hangi sektörlerde, hangi amaçlarla kullanıldığından, avantajlarından ve dezavantajlarından bahsedilmiştir.  Sandviç kirişler yapısı gereği kayma gerilmelerinden oldukça etkilenmektedir. Bunun için bu çalışmada yapılan analizler için kayma deformasyonu kabulünü yapan Kayma ve Timoshenko kiriş teorilerinden yararlanılmıştır. Çeşitli varsayımlara dayanarak geliştirilen bu teoriler yardımıyla çeşitli sınır koşullarına sahip sandviç kirişlerin doğal frekanslarının nasıl bulunacağı formüller halinde ayrıntılı bir şekilde anlatılmıştır. Elde edilen formülasyonlar Mathematica paket programı yardımıyla çözülüp listelenmiştir. Analitik çözüme ek olarak lineer ve nonlineer adi diferansiyel denklemler ile kısmi türevli diferansiyel denklemlerin çözümlerinin elde edilmesinde kullanılan Diferansiyel Dönüşüm Metodu kullanılmıştır. Bu yöntem diferansiyel denklemlerin Taylor seri çözümündeki katsayıların farklı biçimde hesaplanmasını içermektedir. Taylor serisi çözümünde yüksek mertebeden türevlerin hesaplanması uzun ve zor süreçtir ancak diferansiyel dönüşüm metodu diferansiyel denklemleri cebirsel ifadelere dönüştürmekte böylece hızlı ve kolay çözüm elde edilmesini sağlamaktadır.          Bu tez çalışmasında sandviç kirişlerin serbest titreşim özellikleri çeşitli sınır koşulları altında numerik ve analitik çözümleri incelenerek karşılaştırılmıştır. Numerik ve analitik çözümlerle sandviç kirişin farklı malzeme ve geometrik özellilere sahipken doğal frekansları elde edilmiş, tablo ve grafikler halinde sunularak karşılaştırılmıştır. Sonuç bölümünde tüm hesaplamalar ve analizler yorumlanmıştır.
Traditional structures unable to meet the needs of today. The use of composite structure instead of the traditional is increasing day by day. Especially in the aviation sector, to the weight of the airframe  is affected the number of passengers will be transported directly and the business items such as fuel consumption. As a result of this the use of composite has become a necessity.  Sandwich structures can be classed as composite materials. A comparatively thick and light core, also has decent stiffness in a perpendicular direction to the panel faces, is enclosed by two facings. Lots of alternative forms of sandwich structure might be attained by associating distinct facing and core materials. Steel, aluminium, wood, fiber-reinforced plastic or concrete might make up the facings. And cork, balsa wood, rubber, solid plastic material, rigid foam material, mineral wool plates or honeycombs of metal might make up the core. There are variety of composite sandwich structures in aircraft applications. Aerodynamic fairings, covers, doors, radomes, leading and trailing edge fairings, engine cowlings and landing gear doors are typical examples of sandwich structures on aircrafts. In addition to this, there are composite sandwich control surfaces in Airbus fleet, such as rudder, aileron, spoiler. In the passenger compartment, fairings and floor panels are examples of the sandwich structures inside the aircraft. There are so different necessities to use composite sandwich structures in commercial aircraft. Large scale of working temperature and high aerodynamic forces affect on the external structures. External structures, such as Radomes and leading edge fairings, are affected by swarm of bird and atmospheric phenomena. Furthermore requirement of electromagnetic transmission of radar and avionics is so important.  One of the main threat on the lower side of the aircraft is runway debris causing foreign object damage.  The strength of the floor panels needs to be reinforced to compensate transverse, discrete loads caused by passengers. Therefore it is clearly seen from the examples, how many diversity and environmental necessities of different sandwich applications.  So, being familiar with the different necessities as possible as early in the designing takes more advanced and proper structure.  Vibration analysis in aircraft as well as in the entire structure which must under continuous dynamic loading is an important phase of aircraft design. To increase the fatigue life of aircraft structures under these loads, to prevent resonance and to anticipate the frequency and structure relation should be considered carefully. For this reason dynamic behaviour of sandwich structures is intestigated more than half century. The sandwich structures offer the designers higher strength to weight ratio, and this is one of the main reasons that the research are conducted in this area. In aerospace application without compromising the strength, weight saving is an important part of design period. The literature on the free vibration analysis of sandwich structures are mainly about the three-layered elastic beams which are homogeneous and isotropic, but joined together rigidly, and the top and bottom layers are mostly made of strong materials such as aluminium and steel. The middle layer is relatively soft, for instance, rubber or honeycomb structures, in order to provide enough damping and good energy absorption characteristics. Before examining the vibration characteristics of the sandwich beams, extensive research has been done in order to understand the sandwich structures. First it is mentioned about definition of the sandwich beams and reason for the usage of sandwich stuctures. Sector based application areas, the reason of deciding sandwich stucture, the advantages and disadvantages are discussed. Due to the its structure sandwich beams is effected to much by the shear stress. The analysis used in this study is utilized from Shear and Timoshenko beam theory which based on shear deformation. With the help of this theories It is described in detailed way how to find the natural frequency of the sandwich beams with various boundary conditions. The resulting formulations are listed and dissolved by using Mathematica program. In addition to analytical solution, linear and nonlinear ordinary differential equations are obtained by differential transform method which is used for obtaining the solution of partial differential equations. This method involves coefficient calculated differently  that used in Taylor series solutions of differential equations. Calculation of high order derivatives in the Taylor series solution is a long and difficult process, but differential conversion method provides to convert differential equations into algebraic expressions so that finding solution will be quick and easy. Differential transformation method which obtains the approximate solutions like other numerical methods has a simpler procedure when compared to other methods. This feature makes it easier to solve the computer-aided solution to linear, nonlinear partial differential equations and also expanding the application areas. This thesis free vibration characteristics of the sandwich beams is compared examining the numerical and analytical solutions work under various boundary conditions. The natural frequencies of the sandwich beams which has different materials  and geometric features is obtained by numerical and analytical solutions. Results are presented comparatively  in tables and graphs. At results section all calculations and analysis are reviewed.
Description: Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 2015
URI: http://hdl.handle.net/11527/14496
Appears in Collections:Uçak ve Uzay Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.