Kontrol Sistemlerinin Kullanıldığı Yol Aydınlatması Tesisat Kriterlerinin Görülebilirlik Esasına Göre İncelenmesi

thumbnail.default.alt
Tarih
Yazarlar
Semiz, Sevgi Başak
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Institute of Science and Technology
Özet
Bu çalışmada, görülebilirlik kavramına dayanan bir yol aydınlatması kontrol yöntemi geliştirilmesi amaçlanmış ve gerekli hesaplamaları yapan bir bilgisayar programı yazılmıştır. Norveç’in Oslo kentinde gerçekleştirilen kontrol sistemli yol aydınlatması tesisatı esas alınarak, bu bilgisayar programı ile hesaplamalar gerçekleştirilmiştir. Farklı trafik yoğunluklarında, dolayısıyla farklı hız limitlerinde yeterli görüş koşullarını sağlayan yol aydınlatması kriterleri belirlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca görülebilirliğin trafiğin hızı ve yolun ıslaklık durumu ile ilişkisi incelenmiş, örnek olarak ele alınan yol aydınlatması tesisatlarının bu iki değişkene bağlı olarak, görülebilirlikten taviz vermeksizin, ne şekilde kontrol edilebileceği ve ne kadar enerji tasarruf edilebileceği irdelenmiştir. Sonuçların; CIE’nin “Taşıt Yolu Aydınlatmasında Görülebilirlik Tasarımı” adlı ve TC 4-36 sayılı teknik komitesinin çalışmalarına katkıda bulunması ve “Yol Aydınlatması Yönetim ve Bakımı” adlı ve TC 4-44 sayılı teknik komitesi için alt yapı oluşturması amaçlanmıştır. Taşıt farlarının görülebilirliğe etkisi de ayrıca ele alınarak hesaplanmıştır.
In this study, it is aimed to develope a road lighting control method based on the visibility concept. A software has been developed for required calculations. Lighting criteria of the controllable road lighting installation in Norway, Oslo are calculated with this program to determine their values ensuring sufficient visual conditions in various traffic densities, namely various speeds. Additionally; relation between traffic speed and wetness of the surface is examined to determine how the sample installations shall be controlled according to these parameters and how much energy can be saved without losing satisfactory visual conditions. Results, are intended to constitute the substructure of the CIE technical committee TC 4-44 called “Management and Maintenance of Road Lighting” and to contribute to the studies of the CIE technical committee TC 4-36 called “Visibility Design for Roadway Lighting”.
Açıklama
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2006
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 2006
Anahtar kelimeler
Yol aydınlatması, görülebilirlik, aydınlatma kontrol, Road lighting, visibility, lighting control
Alıntı