Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11527/12655
Title: Üç Telli Klâsik Kemençe Eğtimine İlişkin Bir Yöntem
Other Titles:  A Method relating to classical kemenche education
Authors: Besiroğlu, S. Sehvar
Eruzun Özel, Aslıhan
206895
Türk Müziği
Turkish Music 
Keywords: Eğitim ve Öğretim
Müzik
Education and Training
Music
Publisher: Sosyal Bilimler Enstitüsü
Institute of Social Sciences
Abstract: Bu tez üç telli klasik kemençe egitiminin baslangıç, gelisme ve ileri düzeyde olmak üzere üç etapta yapılması gerektigi teorisi üzerine kurulmus olup, asıl olarak ?baslangıç düzeyinde? üç telli klasik kemençe ögrencileri için hazırlanmıs bir egitim yöntemidir. Modern egitimde kullanılmak üzere yardımcı kaynak niteliginde hazırlanan çalısmada, kemençenin çalma tekniklerinde yasanılan problemlerin çözümlenebilmesine yönelik bilgilendirmeler, alıstırmalar ve etütler yer almaktadır. Konular kolaydan zora dogru asamalara ayrılmıs, üç asamadan olusan tezin her asamasında belli bir düzeye ulasmak hedeflenmistir. Enstrümantasyon bilgilerinin yanı sıra, çagdas ve bilimsel kanıtlara dayalı çalısma yöntemleri önerilmis, her yeni konu bir öncekilere eklenerek ögrencinin rahatça kavrayabilecegi sekilde planlanmıstır. Çalısmanın sonucunda yapılan deneysel ögretimlerde, baslangıç düzeyinin sonuna gelmis ögrencilerin, ögrenilen tüm bilgi ve becerileriyle temel makamlarda bestelenmis eserleri ?Bolahenk? akortta çalabilecek düzeye ulasabilecekleri tespit edilmistir. Böylece bu çalısma, dördüncü asama ile baslayacak olan ?gelisim sürecine? temel olusturacaktır.
This thesis is based on the theory that there are three critical stages / expertise levels ? beginner, intermediate and advanced, that should be considered throughout the education process of three stringed classical kemenche. From the perspective this study is an education method for the ?beginner level? sudents. With an aim to serve as a supportive resource in modern education, this method comprises of information, exercises and studies to improve the instrument playing technique. The topics are consecutively distinguished into categories with increasing levels of difficulty all targeting a specific level of expertise to be gained by the end of each three chapters. In addition to the instrumentation knowledge, contemporary and scientifically evidenced practise methods are introduced, where are new topic is planned to build on the previous one respectively to facilitate student?s comprehension. The practical education executed within this study suggests that students who have completed the beginner phase ? as is offered in this method, can perform basic maqam works in ?Bolahenk? tune. This in turn means that this study will constitute the foundations of the following ?intermediate? stage in three stringed classical kemenche education.
Description: Tez (Doktora) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006
Thesis (PhD) -- İstanbul Technical University, Institute of Social Sciences, 2006
URI: http://hdl.handle.net/11527/12655
Appears in Collections:Türk Müziği Lisansüstü Programı - Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
404003004.pdf22.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.