Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11527/11859
Title: Çıkarma Gemileri İçin Yaralı Bölme Boyunun Olasılık Hesabına Göre İncelenmesi
Other Titles: The Examination For The Floodable Length Of The Landing Ships According To Probabilistic Method
Authors: Aldoğan, Ali İhsan
Özel, Coşkun
Gemi İnşaatı Mühendisliği
Naval Architecture
Keywords: Olasılıklı yaralı stabilite
Yaralı bölme boyu
Yaralı stabilite
Kayıp sephiye metodu
Probabilistic damage stability
Floodable length. Damage statical stability
Lost buoyancy method
Publisher: Fen Bilimleri Enstitüsü
Institute of Science and Technology
Abstract: Bu çalışmada Uluslararası Denizcilik Organizasyonu’nun bölmeleme ve olasılıklı yaralı stabilite konusunda geliştirmiş olduğu kurallar ve bu kuralların bir çıkarma gemisine uygulanması sonucu çıkan sonuçlar incelenmiştir. Uygulamada İstanbul Teknik Üniversitesi Gemi İnşaatı ve Deniz Bilimleri Fakültesi’nin lisanslı programlarından olan PC-SHCP 5.00 kullanılmıştır. Geminin boyutları, ofset değerleri, bölme bilgileri programa tanıtılmış; daha sonra ro-ro ve kargo gemisi olarak hesaplamalar yapılmıştır. İki ve üç bölme standardına göre uygulanan olasılıklı yaralanma senaryolarında, hem ro-ro hem de kargo gemisi olarak aynı sonuçlara ulaşılmıştır. Kayıp sephiye metodunun kullanıldığı klasik yaralı stabilite ve yaralı bölme boyu hesaplarında da aynı sonuçlar elde edilmiştir. Bir çıkarma gemisinin, kargo gemisi veya ro-ro gemisi olarak yaralanma hesapları yapıldığında aynı sonuçları verdiği ve bu sonuçların deterministik yöntemle yapılan klasik hesaplarla uyuştuğu gözlemlenmiştir.
In this study, the regulations on subdivision and probabilisticdamage stability released by IMO were investigated and the results after application of the regulations to a landing ship were examinated. PC-SHCP 5.00 which is the one of the licenced program of Faculuty of Naval Architecture and Ocean Engineering was used in application. Main particulars, main hull ofsets at stations and compartments of the vessel were defined. Afterwards the calculations were made as the vessel assumed a cargo and ro-ro ship. In probabilistic damage scenarios calculated 2 and 3 zone damage level were obtained the same results both the vessel was assumed as a cargo ship and a ro-ro ship. The same results were reached in the same considerated damage scenarios when the floodable length and classical damage statical stability calculations used lost buoyancy method were made. As a result, when making probabilistic damage calculations of a landing ship as a cargo ship or ro-ro ship, it does not matter, the same result are reached. The results obtained from probabilistic calculations fit to the results obtained from the classical calculations based on deterministic methods.
Description: Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2002
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 2002
URI: http://hdl.handle.net/11527/11859
Appears in Collections:Gemi İnşaatı ve Gemi Makineleri Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1377.pdf3.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.