Anahtarlamalı Relüktans Motorunda Kutup Başlarına Şekil Vererek Moment Dalgalanmasının Azaltılması

thumbnail.default.alt
Tarih
Yazarlar
Özoğlu, Yusuf
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Instıtute of Science and Technology
Özet
Bu çalışmada, stator ve rotor kutup başı şekilleri değiştirilerek Anahtarlamalı Relüktans Motorunun (ARM) moment dalgalılığı azaltılmıştır. Stator ve rotor kutup başlarında tanımlanan yeni geometrik parametreler değiştirerek yeni stator ve rotor şekillerine sahip ARM modelleri elde edilmiştir. Beş yeni ARM modeli incelenerek en az moment dalgalılığına sahip ARM modeli, önerilen model olarak tespit edilmiştir. Sonlu Elemanlar Metodunun (SEM) kullanıldığı çalışmada hem klasik kutup şekillerine sahip ARM modeli hem de yeni modellerin davranışı doğrusal ve doğrusal olmayan doymalı çalışma bölgeleri için incelenmiştir. Yeni kutup şekline sahip önerilen modelinin moment dalgalılığını büyük oranda iyileştirdiği gösterilmiştir. Doğrusal çalışma bölgesinde önerilen modelin moment dalgalılığında yaptığı iyileştirme oranları %14.9 ile %20.2 arasında iken, doğrusal olmayan doymalı çalışma bölgesinde önerilen modelin moment dalgalılığında yaptığı iyileştirme oranları ise %21.4 ile %24.1 arasında elde edilmiştir.
In this study, changing the shape of the pole tips, torque ripple of the Switched Reluctance Motor (SRM) has been reduced. Modifying the geometric parameters which has been defined on the stator and the rotor poles, new models of SRM which has new stator and rotor pole shapes has been obtained. Thus, five SRM, which has different stator and rotor shapes, has been examined. One of these SRM, which has minimum torque ripple, has been proposed for reducing to torque ripple of the SRM. Using the Finite Element Method (FEM), behaviour of the SRM, which has both classic and new pole shapes, has been examined in the linear region and in the non-linear region. New proposed model of the SRM reduces the torque ripple on a large scale. Improvement to the torque ripple by using proposed model is about 14.9% and 20.2% in the linear region. Improvement to the torque ripple by using proposed model is about 21.4% and 24.1% in the non-linear region. After using the proposed model, torque ripple of the SRM has been obtained as 11.9%.
Açıklama
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 1999
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 1999
Anahtar kelimeler
Anahtarlamalı Relüktans Motoru, Sonlu Elemanlar Metodu, Kutup Başı Şekli, Moment Dalgalılığı, Switched Reluctance Motor, Finite Element Method, Shape of Pole Tips, Torque Ripple.
Alıntı